Με την πολιτική του "ό,τι να 'ναι" δεν κέρδισε κανείς...

Από τη σύσκεψη στο Δημαρχείο Τρικάλων παρουσία του Περιφερειάρχη Ηπείρου Από τη σύσκεψη στο Δημαρχείο Τρικάλων παρουσία του Περιφερειάρχη Ηπείρου

Από το «να γίνει (το έργο) κι όπου να ’ναι (η χάραξη)» που είπε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου για τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) πριν από 15 περίπου μήνες, ούτε η Ήπειρος κέρδισε ούτε η κεντρική Ελλάδα είδε να προχωρά αποφασιστικά ο ένας από τους πέντε «Δρόμους Ανάπτυξης» του Γιώργου Σουφλιά που αποδείχτηκε τελικά, ο πιο προβληματικός…

Τη φράση αυτή είχε πει ο Αλέκος Καχριμάνης σε μια σημαντική για την πορεία του έργου σύσκεψη που κάλεσαν με πρωτοβουλία τους φορείς της Θεσσαλίας, οι οποίοι εξέφρασαν έτσι την αγωνία τους για την πορεία του έργου που τελικώς, σήμερα, σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά, βλέπει να έχει ολοκληρωμένο μόνο το 1/3 του συμβατικού αντικειμένου του, με λειψά τα δυο του άκρα, προς νότο και προς βορρά.

Στη σύσκεψη εκείνη, είχε κληθεί να καταθέσει τη δική του άποψη ο πρώην Υπουργός Σταύρος Καλογιάννης που υποστήριζε τεκμηριωμένα το «κλείδωμα» του Ε65 στο ύψος της Παναγιάς Γρεβενών αντί του Κηπουρειού που φαίνεται ότι επιλέγεται από το Υπουργείο Υποδομών, ως πιο συμφέρουσα για την Ήπειρο. Την πρόταση αυτή κανείς θεσμοθετημένος φορέας – Περιφέρεια, Δήμοι της Ηπείρου και ΤΕΕ - δε στήριξε ουσιαστικά, οι δε βουλευτές των Ιωαννίνων απλά δεν κατάλαβαν καν το θέμα, με το επιχείρημα ότι θα προκαλούνταν περαιτέρω καθυστέρηση στην επιλογή του Υπουργείου για την τελική χάραξη.

Τι έλεγαν και τι λένε οι κυβερνώντες

Να τι είχε ανακοινώσει στη σύσκεψη του Οκτώβρη του 2016 ο Γ. Δέδες, γενικός γραμματέας υποδομών, για το εν λόγω έργο και από κάτω τα όσα είπε προχθές, ο πολιτικός του προϊστάμενος:

1. Από το 2017 θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει το νότιο τμήμα του δρόμου, Λαμία – Ξυνιάδα. Την περασμένη Παρασκευή, κατά την παράδοση του τμήματος Τρίκαλα – Ξυνιάδα, ο Υπουργός Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι το εν λόγω τμήμα θα ξεκινήσει ως το Μάρτιο του 2018!!!).

2. Το βόρειο τμήμα, Τρίκαλα – Εγνατία οδός, δεν έχει ενταχθεί και απαιτούνται: α) εξεύρεση κονδυλίων από εναλλακτικές πηγές (λόγω μειωμένου ΕΣΠΑ για υποδομές). Αυτές οι πηγές είναι, δάνειο σε μεγάλο ποσοστό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), με την οποία οι συζητήσεις είναι ήδη προχωρημένες, καθώς και κρατική χρηματοδότηση. β) Εμπειρογνωμοσύνη για τη χάραξη. Η αξιολόγηση θα γίνει από τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών, σε συνδυασμό με τη χρηματοδοτική ροή.

Την περασμένη Παρασκευή, ο Υπουργός Σπίρτζης έκανε γνωστό πως αποφάσισε - μόνος του… - να προχωρήσει στην χάραξη που απομακρύνει το δρόμο από την Ήπειρο. Κηπουρειό αντί Παναγιάς δηλαδή, και όπως ανακοίνωσε ο κ. Σπίρτζης έχει ολοκληρωθεί σχεδόν η διαδικασία διαπραγμάτευσης για τη χρηματοδότηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Ανακοίνωσε πως μέσα στο 2018 θα ξεκινήσει η κατασκευή και του βόρειου τμήματος, στη νέα όδευση. Οι πολλές επιφυλάξεις μας είναι εύλογες, γιατί δεν έχει ο Υπουργός και την καλύτερη σχέση με τα χρονοδιαγράμματα…

Η καθυστέρηση

Από τους ρυθμούς που ακολουθεί το Υπουργείο Υποδομών στην υλοποίηση των δημόσιων έργων ή ακριβέστερα στον σχεδιασμό… γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκινήσει έργο που να σχεδίασε το ίδιο… προκύπτει η ευθύνη των τοπικών αρχών που αντιμετώπισαν με τόση προχειρότητα τη βόρεια χάραξη του Ε65. Από τη δήλωση του Περιφερειάρχη μέχρι την αδιαφορία Δήμου Ιωαννιτών και ΤΕΕ για την πρόταση Καλογιάννη - παρ’ ότι σε ένα δημοτικό συμβούλιο ο Δήμαρχος Θ. Μπέγκας και ο πρόεδρος του σώματος είχαν δεσμευτεί να φέρουν το θέμα σε μια ευρεία συζήτηση - η απόσταση είναι ακριβώς η ίδια…

15 μήνες μετά… φέρεται να έχουν καταλήξει, μόνοι τους με τον εργολάβο προφανώς… στη χάραξη του έργου και η Ήπειρος ήταν απούσα από κάθε συζήτηση. Έστω και τα ελάχιστα οφέλη να μπορούσε να αποκομίσει από τη λεγόμενη πρόταση Καλογιάννη, το αποτέλεσμα είναι ενδεικτικό του πως αντιμετωπίζει η Ήπειρος τα μεγάλα θέματα που την αφορούν…