Περί δημοσκοπήσεων…

Στην αμφισβήτηση των δημοσκοπήσεων που «πουλάει» τους τελευταίους μήνες στην περιφέρεια της χώρας γνωστή δημοσκοπική εταιρεία, προχωρά ο δημοσιογράφος Γιάννης Ντάσκας με άρθρο του στην ιστοσελίδα ntokoumenta.gr.

To άρθρο αφορά εμμέσως και την Ήπειρο, καθώς το βράδυ της Τετάρτης, πρόκειται να παρουσιαστεί από τοπικό τηλεοπτικό σταθμό, δημοσκόπηση της εν λόγω εταιρείας, η οποία μετρά την ικανοποίηση των πολιτών από τις τοπικές, αυτοδιοικητικές αρχές. Δημοσκοπήσεις έχουν γίνει ήδη σε αρκετές περιφέρειες της χώρας, με αποτελέσματα που συζητούνται ποικιλοτρόπως.

«Είναι κοινός τόπος πια ότι στην Ελλάδα οι δημοσκοπήσεις βγάζουν «ό,τι θέλει αυτός που τις πληρώνει» όταν απέχουν πολύ από τις εκλογές» σημειώνει ο δημοσιογράφος γιατί όπως λέει, έτσι θα ισχυρίζεται η εταιρεία ότι εν τω μεταξύ άλλαξαν επιλογές οι ψηφοφόροι και θα καλύπτει το γεγονός ότι στην ουσία το δημοσκοπικό παιχνίδι ήταν στημένο και επί πληρωμή. «Σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης οι δημοσκοπήσεις είναι βιομηχανία και βγάζουν από αυτές χρήματα και εξουσία πολλοί ένθεν κακείθεν... Ποιός ζει και ποιός... βγαίνει στη συνέχεια να ψάξει να βρει άκρη;» σημειώνει και λέει πως αφορμή του ήταν η καπα research, η οποία εμφανίζεται εσχάτως να κάνει δουλειές που εξασφαλίζουν έσοδα και πελατεία στις 13 Περιφέρειες της χώρας. Ήδη τα «ευρήματα» έχουν δημοσιοποιηθεί σε Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα, Βόρειο Αιγαίο, Δυτική Μακεδονία και Κρήτη. Έπεται απόψε, αυτή της Ηπείρου.

Ο δημοσιογράφος όμως, στη συνέχεια αμφισβητεί ευθέως τα μεθοδολογικά εργαλεία της εταιρείας που συνδυάζει όπως λέει, facebook και… κάτι από τηλεφωνικές συνεντεύξεις που είναι αλήθεια πως έγιναν, σε ένα βαθμό, από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω από γνωστούς που δέχτηκαν το τηλέφωνο της εταιρείας και κλήθηκαν να απαντήσουν. Τα εργαλεία αυτά είχαν αποδοκιμαστεί σε μια αντίστοιχη πανελλαδική έρευνα της ίδιας εταιρείας το 2014, από το ελεγκτικό όργανο των δημοσκοπικών εταιρειών. Για όσους θυμούνται, τότε, είχε γίνει και στην Ήπειρο μεγάλη συζήτηση για τα ευρήματα αυτής της έρευνας. Φαίνεται λοιπόν, ότι η εταιρεία επανακάμπτει με την ίδια τακτική…

Παραθέτω αυτούσιο το απόσπασμα του ρεπορτάζ, για τη συνέχεια γιατί έχει ενδιαφέρον:

«Εδώ και μερικές ημέρες το γύρο του διαδικτύου η συνέντευξη του πρώην αντιπροέδρου του Facebook Chamath Palihapitiya, ο οποίος χαρακτηρίζει τα κοινωνικά δίκτυα «οικουμενικό πρόβλημα» και ισχυρίζεται πως η κοινωνία «προγραμματίζεται» με βάση την παραπληροφόρηση και τις ψεύτικες ειδήσεις.

Κι αν εκ πρώτης όψεως τα λεγόμενα του πρώην αντιπροέδρου του Facebook φαντάζουν λίγο μακρινά σε σχέση με την πραγματικότητα της ελληνικής τοπικής αυτοδιοίκησης, δεν είναι, κατά την γνώμη μας μακρινά.

Η καπα research και είναι εγχώρια εταιρεία δημοσκοπήσεων και έχοντας πιάσει αυτό το νόημα φαίνεται να επιδίδεται σε, κατά τη γνώμη μας, βιομηχανία δημοσκοπήσεων με βάση το Facebook έστω και αν την παρουσιάζει ως «μίγμα» τηλεφωνικής και ηλεκτρονικής για να γλυτώσει το φιάσκο του 2014.

Ποιο φιάσκο; Στις Δημοτικές και Περιφερειακές Εκλογές του 2014 η εν λόγω εταιρεία αποδοκιμάστηκε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τόσο από την ΚΕΔΕ όσο και από την Ελεγκτική Δημοσκοπήσεων για την αντιεπιστημονική μέθοδό της.

Συγκεκριμένα, στις 15 Σεπτεμβρίου του 2013 δημοσιεύθηκε στο Βήμα της Κυριακής πανελλαδική έρευνα της εν λόγω εταιρείας με αντικείμενο τις τότε επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές. Η ΚΕΔΕ αντέδρασε ως προς τα ευρήματα και ζήτησε από την Ελεγκτική Δημοσκοπήσεων να διεξάγει έρευνα σχετικά με τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε.

Συνεξετάζoντας τo σύνoλo των διαθέσιμων στoιχείων η Τριμελής Επιτροπή Ελέγχου  υπό τον Ηλία Νικολακόπουλο, κατέληξε στο πόρισμα της ότι η απάντηση της καπα research πως «τo κoινό του Internet δεν διαφέρει σημαντικά από το κοινό που απαντά στις τηλεφωνικές έρευνες με τη διαδικασία της τυχαίας δειγματοληψίας» δεν κρίνεται ικανοποιητική. Η σχέση των διαδικτυακών ερευνών με τις τηλεφωνικές ή τις έρευνες πρόσωπο με πρόσωπο είναι ένα αντικείμενο που ερευνάται διεθνώς. Σε γενικές γραμμές είναι αμφιλεγόμενη η αντιπροσωπευτικότητα του διαδικτυακά υλοποιημένου δείγματος γιατί ο πληθυσμός αναφοράς δεν έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τον γενικό πληθυσμό.

Το πόρισμα ήταν κόλαφος για την εταιρεία καθώς η έρευνα θεωρήθηκε αντιεπιστημονική.

Τι άλλαξε από το αμαρτωλό επιστημονικά τότε στο σήμερα; Εμείς δεν διαπιστώσαμε ότι άλλαξε κάτι. Ας μας το αποδείξει η εν λόγω εταιρεία, αν έχει αλλάξει κάτι και ως τότε διατηρούμε την άποψη ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται...».

Ολόκληρο το ρεπορτάζ του Γ. Ντάσκα εδώ.