Στόχος της κυβέρνησης η ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης

Στα Γιάννενα βρέθηκε την Πέμπτη, ο Υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης, στο πλαίσιο ενημερώσεων και συναντήσεων που πραγματοποιεί με στόχο τη βελτίωση των υποδομών της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Ο κ. Μπαξεβανάκης, ακολουθούμενος από την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ηπείρου Αγγελική Φωτεινού, επισκέφθηκε τα τρία ημερήσια ΕΠΑΛ των Ιωαννίνων και όπως είπε, ως αποτέλεσμα αυτών αλλά και των αντίστοιχων συναντήσεων που έχει κάνει μέχρι σήμερα στην υπόλοιπη Ελλάδα, έχει «ειλικρινείς συζητήσεις τόσο με εκπαιδευτικούς όσο και με τους εκπροσώπους των μαθητών».

Η προσπάθεια που κάνει αυτό το διάστημα η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας – ο κ. Μπαξεβανάκης είναι αρμόδιος για την επαγγελματική εκπαίδευση – είναι να αλλάξει την εικόνα της τεχνικής εκπαίδευσης στη χώρα. Εικόνα απαξιωμένη για πάρα πολλά χρόνια, γιατί αν και τα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ παράγουν ανέργους, οι ελληνικές οικογένειες επιλέγουν το προφίλ της ανώτατης εκπαίδευσης και δεν προτιμούν μια τέχνη για τα παιδιά τους που δίνει μεγαλύτερες προοπτικές απορρόφησης στην αγορά εργασίας.

«Αφύσικη κατάσταση» χαρακτήρισε την ελληνική πραγματικότητα σε δηλώσεις του ο κ. Μπαξεβανάκης και τόνισε πως «προσπαθούμε να αντιστρέψουμε την επιλογή που είναι πολύ χαμηλή και βρίσκεται σε ποσοστά κάτω του 30%, όταν ευρωπαϊκά είναι εντελώς αντίθετη η τάση». Αυτό που πρόσθεσε ακόμα, είναι πως «προσπαθούμε να πείσουμε ότι αξίζει να επιλέξει κανείς την επαγγελματική εκπαίδευση πρώτα και εμείς οφείλουμε να βοηθήσουμε η εικόνα να αλλάξει». Αυτός είναι ο στόχος και όπως παραδέχτηκε ο Υφυπουργός Παιδείας, είμαστε στην αρχή του δρόμου αλλά πάντως έχει γίνει ένα βήμα…

Βελτιώνοντας την έξωθεν μαρτυρία και τη γενικότερη εικόνα των ΕΠΑΛ, στόχος του Υπουργείου είναι, όπως τόνισε ο κ. Μπαξεβανάκης, σε ορατό χρονικό ορίζοντα, να αποφασίζουν οι γονείς και τα παιδιά κρίνοντας τι τους αρέσει περισσότερο και να διαλέγουν, κρίνοντας τι είναι καλύτερο από τα ισάξια δυο. Τα επαγγελματικά ή τα γενικά λύκεια;

 

Η προσπάθεια

Η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας επικεντρώνεται αυτό το διάστημα, στην αλλαγή των ΕΠΑΛ με τα νέα προγράμματα σπουδών, με νέο εξοπλισμό των εργαστηρίων και με την ενισχυτική διδασκαλία. Ο δεύτερος άξονας αφορά την προσπάθεια να διευρυνθούν οι επιλογές μετά το λύκειο, δηλαδή όταν τελειώσουν τα παιδιά το σχολείο, μέσα από τη νομοθέτηση της εισαγωγής στα Πανεπιστήμια με το 5% από τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ να γίνονται δεκτή από την ανώτατη εκπαίδευση. Τέλος, ο τρίτος άξονας αφορά την υλοποίηση της τάξης μαθητείας, δηλαδή το πρόγραμμα για εργασιακή πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ σε ιδιωτικές και δημόσιες επιχειρήσεις, με τη βοήθεια του σχολείου, ώστε να δοθεί η δυνατότητα της πρώτης πρόσβασης στην αγορά εργασίας και της προϋπηρεσίας.

Από πέρσι όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα, παραδέχτηκε ο Υφυπουργός πως υπήρχαν δισταγμοί από τις επιχειρήσεις, κατά κύριο λόγο μικρές και μεσαίες στην πλειοψηφία τους. Από το καλοκαίρι και μετά, το πράγμα φαίνεται πως πάει κάπως να αλλάξει. «Προσπαθούμε να πείσουμε ότι αξίζει να επενδύσουμε στα παιδιά μας, στα νέα παιδιά» σημείωσε. Και σιγά σιγά, οι δισταγμοί υποχωρούν…

 

Για τα δημόσια ΙΕΚ

Τέλος, ερωτηθείς ο κ. Μπαξεβανάκης αναφέρθηκε και στα Δημόσια ΙΕΚ.

Οι εκπαιδευτές δεν θα είναι μόνο πιστοποιημένοι από τον ΕΟΠΠΕΠ μέχρι και το 2019 γιατί δόθηκε παράταση στη δυνατότητα συμμετοχής μη πιστοποιημένων εκπαιδευτών.

Για τις εξετάσεις πιστοποίησης που έχουν ανακοινωθεί για τον Απρίλιο, ο Υφυπουργός έκανε γνωστό πως γίνεται προσπάθεια να αυξηθούν τα εξεταστικά κέντρα.

(Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νέοι Αγώνες, στο φύλλο της Παρασκευής, 30/3/2018)